Snapshot Diary week #34/2017 Vierdaagse van de IJzer – hoogtepunt van de zomer

Vierdaagse van de IJzer 2

Deze Vierdaagse van de IJzer bracht ook eindelijk de zomer !

Wie had dat gedacht ? Dat er toch nog een volle week zomer zou zijn ? Geen spatje regen hebben we gezien, al bleef ik de poncho maar veilig in mijn rugzak dragen. Niet zo gloeiend heet als vorig jaar (gelukkig !) maar prima wandelweer.  Het wandelen ging me ook prima af. We kozen opnieuw voor 4 keer 16 km. Voor het lief is dat meer dan genoeg. “Je bent een tank”, zei het lief nu en dan, geen idee wat hij daarmee precies bedoelde, maar het viel mij wel af dat ik iedere keer rond kilometer 12 écht op gang raakte. Waar de meeste mensen vertragen, vlamde mijn motor nu volop en kreeg ik extra energie.

Vierdaagse van de IJzer 2017

Deze editie was helemaal anders

De organisatoren van de Vierdaagse van de IJzer  hebben dit jaar zeer expliciet gekozen voor natuur en het vermijden van de steden. Vorige edities werd er altijd wel door een stad gewandeld : Veurne, Poperinge, Nieuwpoort. Dit jaar werden centra gemeden en waren er nog meer kilometers op onverhard pad. De start gebeurde niet meer traditioneel in het centrum van het centrum.

Dag 1: duinen en nog eens duinen / Oostduinkerke

De start was ditmaal aan het strand, het Astridplein in Oostduinkerke. Alle afstanden stapten een groot stuk langs de kust om vervolgens te verdwijnen in de duinen. Stappen in los zand – zeker in de duinen – vraagt om extra inspanning. Wie dacht dat alle wandelingen aan zee sowieso vlak waren moest een tandje bijsteken. Duin na duin moest worden veroverd !

Dag 2:  Diksmuide

Nieuwe en zeker gewaardeerde startplaats was ditmaal het VTI van Diksmuide. Het enthousiasme van de leraren van dienst was uitnodigend. We werden goed gevoed en van drank voorzien ! Je zou denken dat de Vierdaagse àltijd via de IJzertoren loopt, maar dat is niet het geval. Ik was blij om toch nog eens langs dit monument en museum te passeren.
Meer dan 18 km dit keer. “16” is relatief, bijna alle tochten waar iets meer.

dag 3: Poperinge

Deze dag werden we getrakteerd op flink wat bos. Een mooie afwisseling. De start was aan het station van Poperinge, dus prima bereikbaar ! Wandelen door bos heeft als extra voordeel dat je even uit de zon bent. Dat kon werd wel gesmaakt !
Traditioneel liepen we opnieuw tussen de hoppevelden. Toch iets bijzonders. De abdij van West-Fleteren, of liever de herberg mét het beroemde bier in de buurt – verleidde vele wandelaars tot een welverdiende pauze.

dag 4: Ieper

Hoogtepunt is ieder jaar opnieuw Ieper. Bijzonder omdat de Vierdaagse eindigt met een ceremonie aan de Menenpoort.  Dat dit nooit meer gebeurt. Zoveel jonge mensen die stierven, vrouwen, kinderen en ouders verweesd achter lieten.

Het was weer top !

Wat een organisatie ! Op tijd en stond waterbevoorrading, fruitstap, limo. Een koek of wafel. We worden verwend. Toiletten op het juiste moment (proper én met toiletpapier !) en EHBO-posten waar gigantisch veel blaren werden verzorgd. Maar bovenal de sfeer ! Wij zien al uit naar editie 2018 !

Dit vind je misschien ook leuk...