Stress, de psychologie van het omgaan met druk

Stress wordt bijna leuk

Nee, natuurlijk niet, maar dit is een leuk boek dat je onmiddellijk op weg helpt. Je hoeft immers geen bladzijden en bladzijden te lezen. ‘Stress, de pyschologie van het omgaan met druk’ is een samenraapsel van het beste wat er is: met infografieken, lijstjes en kort en bondig en bovenal praktisch! Geen handenvol theorie maar tips waar je iets aan hebt. Niet dat ze baanbrekend zijn of compleet nieuw, maar wie gestresseerd is, heeft nood aan een breder perspectief, aan concrete handelingen, niet aan een uur theorie.

Praktische oplossingen om druk om te zetten in positieve energie

Zo luidt de ondertitel van het boek en omdat beelden meer zeggen dan woorden, licht ik er iets uit:

Dit vond ik over het omgaan met grenzen, iets waar iedereen soms last mee heeft.

In één klap zie je waar het fout (kan) lopen. Dit is maar één beeld over grenzen, er staan ook tips in. Zo is het belangrijk dat je het vervolgens krachtig verwoord en niet zwak zoals in ‘ik zou liever niet’ (zwak) maar wel ‘ik begrijp je, maar ik bespreek liever andere opties met je’. (sterk). Aan dat formuleren is hier ten huize Kaat zeker nog werk!

Stress heeft vele gezichten

Het boek telt 5 hoofdstukken

  1. Stress in perspectief: wat stress met je lichaam en geest doet
    Hierin worden 18 topics behandeld, waaronder het herkennen van stressfactoren, het bijhouden van een stressdagboek, het doorbereken van de tobcyclus, en in heft in handen nemen enzovoort.
    Elk topic beslaat 2 bladen naast elkaar, in één oogopslag overzie je alles.
  2. Een vaste partner: hoe om te gaan met langdurige stress
    20 topics hier met o.a. geldzorgen, stress op het werk, de druk van het ouderschap, omgaan met drukke plekken, dankbaarheid en het effect van de natuur op stress. Dit zijn er maar enkele!
  3. Stress op dit moment: omgaan met kortetermijnstress
    Opnieuw een heel aantal stresspunten zoals het omgaan met verandering, conflicten, omgaan met verlies, maar ook: de kracht van acceptatie en commitment, mindfullness, stress en gezondheid.
  4. Een leven zonder stress: zorg voor een relaxter bestaan
    Over prioriteiten stellen, het belang van vrije tijd, stress en eten, gewoontes, eenzaamheid en de rol van humor. Weerom, ik heb niet alles opgelijst, ieder item krijgt netjes twee bladzijden.
  5. Veerkracht en vastberadenheid: hulp zoeken en kracht opbouwen
    Soms gaat het niet over, die stress en is bijkomende hulp gewenst. In dit hoofstuk vinden we topics over het leven na een slechte jeugd, angststoornissen en hoe deskundigen je hierbij kunnen helpen.

Wat is de kracht Stress, de psychologie van het omgaan met druk ?

De grootste kracht van het boek ligt in het opzet.

  • 1 onderwerp op 2 bladzijden, met infograpics en lijstjes. Zelfs in heel gestresseerde tijden gaat dat er wel nog in (een heel boek niet).
  • Toch samengang, door de 5 hoofdstukken
  • Concreet: geen bladzijden vol theorie, maar schematische overzichten, lijstjes en infograpics
  • Zowel preventie als zorg
  • Bewustwording: het boek laat je bewust worden van je gevoelens maar ook van je gedachten en je gedragingen. Die kunnen je helpen, maar ook tegenwerken.
  • Het beste samengevat: het is alsof de auteurs, een psycholoog en psychiater, je het beste van alles geven, zonder grote theorieën maar meteen de kern: je vindt er zowel iets over mindfulness als burn-out, paniekstoornissen, als eeuwig gepieker, omgaan met grenzen en als de uitdagingen van het ouderschap.

Eerste hulp bij stress

Stress, de psychologie van het omgaan met druk is een prima boek voor die dagen dat je denkt het de verkeerde kant uitgaat en je je afvraagt wat er in hemelsnaam aan de hand is of wat je er kan aan doen. Ik zie het boek als een stevig ‘Eerste hulp bij stress’. Er wordt soms neerbuigend gekeken op ‘eerste hulp’, maar deze voorkomt veelal erger. Net zoals in de medische wereld heb je soms genoeg aan die eerste hulp en kan je mits goede zelfzorg verder. Dat is zo’n beetje wat het boek is. Bewustwording en een stevige eerste hulp.

Praktisch

Stress, de psychologie van het omgaan met druk

Diane McIntoch en Jonathan Horowitz, Stress, de psychologie van het omgaan met druk. Praktische oplossingen om druk om te zetten in positieve energie, 224 blz., een uitgave van Karakter Uitgevers. Te koop bij o.a. Bol.com voor € 23,99 (paperback).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.