7 weetjes over het 5:2 vastendieet

  1. Geen nieuwe hype – accent op langer leven

    Het vastendieet of 5:2 dieet is geen hype die dit jaar ontstaan is. Ze is ook niet het gevolg van  een dietist die plots tot het inzicht kwam dat dit dieet wel eens zou werken.
    Het vastendieet kreeg vooral aandacht toen Michael Mosten, bekend van tal van BBC-programma’s  in 2012 een eigen experiment deed over wat vasten met zijn lichaam deed. Aan verschillende universiteiten had men immers al onderzoek gedaan over het effect van vasten op o.a. ouderdom en de (verdere) ontwikkeling van kanker.
    De reportage die het vastendieet vleugels “Eat, Fast en life Longer” hier bekijken.

    (Update per 7 juli 2019 – de Nederlands ondertitelde versie bleek niet langer beschikbaar).

    Het 5:2 Vastendieet Documentaire – BBC Michael Mosley

  2. Ons lichaam is voorzien op vasten

    Het vastendieet valt niet helemaal uit de lucht. Ons lichaam is evolutionair voorzien op vasten.  Zie het zo : wanneer de jacht een goede vangst opleverde werd er flink gegeten. Geen koelkasten of diepvriezers, het was vollen bak ‘feest’. Daarna werd men dikwijls tot vasten gedwongen tot men er opnieuw een al dan niet goede vangst was.

  3. Lang vasten ?

    De formule 5:2 is niet onmiddellijk ontstaan. Logisch, evolutionair ging het ook niet om ‘gepland’ vasten. Valter Longo deed onderzoek naar dat lange vasten en de effecten op veroudering. De resultaten bleken veelbelovend. Bij ratten bleek dat hoe langer ze vastten, hoe langer ze leefden. Tijdens het vasten gaat het lichaam in ‘reparatie’, te vergelijken met het de kleine scheurtjes die spieren oplopen tijdens het sporten om daarna (ook hier mag je niet blijven sporten) tot sterkere spieren te leiden.
    Toch is lang vasten zonder medische begeleiding niet aan te raden. Dus toch maar kort vasten ?

  4. Eet je de volgende dag niet gewoon meer ?

    Mij lijkt dat de meest logische ‘vraag’. Zal je lichaam de dag erna niet gewoon om meer eten vragen ? Zal je niet gewoon gewoon ten prooi vallen aan een gigantische honger ? Blijkt dat dit niet het geval is. Om kort door de bocht te gaan : daar is je maag ook gewoon niet op voorzien. Je maag kan niet plots dubbel zoveel inhoud verwerken. Misschien eet je inderdaad meer, maar er is geen volledige compensatie.

    Het verrastte Krista (Varady, University of Illinois) dat mensen niet uit de band sprongen op de dagen dat ze gewoon mochten eten. (…) De meeste mensen eten zo’n 110 procent, iets meer dan ze normaal gesproken eten. 

  5. Het accent op werkelijk gedrag in plaats van gewenst gedrag

    Het vastendieet legt de nadruk op wat voor mensen realistisch en haalbaar is. 2 keer een dag per week vasten, dat zien mensen nog haalbaar, zelfs al duurt het maanden of jaren. Het zijn korte inspanningen die op lange termijn lonen. Behalve afvallen heeft het vastendieet trouwens nog voordelen zoals bv. een behoorlijke verlaging van het LDL-cholestrolgehalte (p.36)

    Zij (Krista Varady) vindt dat dat diëtisten zich minder moedten richten op wenselijk gedrag maar meer rekening moeten houden meit wat mensen in werkelijkheid doen. Een ander voordeel van periodiek vasten is dat er geen spierweefsel verloren gaat, zoals bij normale caoloriearme diëten. 

  6. Het moment waarop je eet is belangrijk

    De honger zelf blijkt al bijna even belangrijk als het aantal calorieën die je inneemt. Zo zou je de aanbevolen aantal calorieën (500 voor een vrouw op een vastendag) kunnen spreiden over de hele dag en zo mogelijke hongergevoelens onderdrukken. Onderzoek (Salk Institute for Biological Studies) wees echter uit dat dit niet de beste optie is. Ze deden een experiment met muizen waarbij beide groepen muizen evenveel calorieën kregen. De eerste groep muizen kon eten wanneer ze wilden, de tweede groep moest hun eten binnen de 8 uur opeten. Omgekeerd betekent dit dat er bijgevolg een vastenperiode van 16 uur per 24 uur was.

    vastendieet : muizen wijzen ons de weg

    De muizen die gedwongen 16 uur per dag hadden gevast waren veel minder aangekomen (28% minder) en hadden veel minder last van leverbeschadiging, terwijl ze preccies dezelfde hoeveelheid voedsel hadden gegeten van dezelfde kwaliteit. (p.39). 

  7. Wat het vastendieet doet met je brein en je humeur

    Dat vasten niet alleen goed is voor je gewicht moge ondertussen blijken. Uit onderzoek bleek dat vasten ook je stemming kan verbeteren en het brein beschermt tegen dementie en cognitieve achteruitgang. (p.40, p.45).

Graag meer weten ?

1 reactie op “7 weetjes over het 5:2 vastendieet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.