werk aan de winkel

Hoe ga ik het best om met collega’s?

Elke dag werk je samen met dezelfde mensen. Dankzij deze 10 tips verloopt de samenwerking met hen heel wat beter.

  1. Wees eerlijk. Hou je werk en privé liever gescheiden? Zeg dat dan rechtuit tegen je collega’s. Maak je net graag vrienden? Dring je dan niet op aan collega’s die er anders over denken.

  2. Communiceer. Laat anderen weten waar je mee bezig bent, en maak duidelijke afspraken.

  3. Hou je vlinders getemd. Val je voor de charmes van een collega of leidinggevende? Hou jezelf dan in bedwang en gedraag je professioneel.

  4. Spreek met twee woorden. Niets is zo onprofessioneel als roepen en schelden op kantoor.

  5. Relativeer. Overal zijn er lomperiken, die doen alsof je lucht bent of je belangrijke dingen ‘vergeten’ te melden. Relativeer hun houding en neem jezelf iets minder serieus.

  6. Werk samen. Berg je ego eens op en vraag een collega om zijn mening. Een goed team bereikt meer dan een groep koppige eenzaten.

  7. Wees assertief. Heb je een probleem met een baas of collega? Praat er rustig en beheerst mee.

  8. Waardeer de anderen. Weet je collega het altijd beter? Geef hem dan de indruk dat je belang hecht aan zijn oordeel. Dat werkt beter dan je te ergeren.

  9. Heb geduld. Niet iedereen werkt even snel of heeft alles even vlug begrepen.

  10. Geniet. Ga met de glimlach werken en geniet van je werk. Anders zoek je best een andere job.

Nee, ik heb deze tips niet uitgevonden, ik zijn van Jobat. De kleurtjes zijn wel van mij. De groene, dat zijn de tips waar ik volmondig achter sta en echt belangrijk vind. De rode vind ik minstens zo belangrijk maar aartsmoeilijk. Zeker nummer 7. Relativeren is ook niet mijn sterkste kant. 
Werk aan de winkel dus . 




Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. rozebril schreef:

    Herkenbaar allemaal. En ik zou dezelfde rood kleuren als jij. Vooral bij puntje 7 is er voor mij nog werk aan de winkel, toch wat betreft het kunnen “nee” zeggen. Ik haal me soms vanalles op de hals, gewoon omdat ik nogal snel zeg “ik doe dat we even”. Dat “even” blijkt da een grote vergissing te zijn en resulteert vaak in hopen extra werk. Heel frustrerend, vooral omdat het mijn eigen schuld is

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Follow on Feedly