Onderwijspraat : 7 kenmerken van succesvolle leerlingen

sign-1418256_1280

Op de groei

Natuurlijk groeien leerlingen en is het niet omdat een jongere vandaag zus of zo is, dat hij dat morgen ook zal zijn. Toch zijn er een aantal kenmerken die eigen zijn aan succesvolle leerlingen.  Onderstaand lijstje is puur op ervaring gebaseerd (een kwarteeuw !) en natuurlijk is mijn blik gekleurd door de eigen school. Toch meen ik dat het voor de meeste leerlingen geldt.

  1. Een positief zelfbeeld

    Daar hoef je natuurlijk geen leerling voor te zijn. Wie zich goed voelt in zijn vel presteert beter. Die durft zaken te vragen en durft ook te mislukken. Vooral dat laatste lijkt steeds moeilijker te zijn. Leerlingen leggen zichzelf soms onnodig veel druk op.

  2. Een positief klasklimaat

    Iedere leerkracht zal het beamen : de ene klas is de andere niet. Dat betekent nog niet dat de ene klas per definitie beter is dan de andere, maar soms vallen klassen er echt wel uit, is er geen cohesie, wordt de groep niet gevormd. Kan de school daar iets aan doen ? Ja. Maar beperkt. Niemand kan vriendschappen verplichten. We kunnen ze alleen faciliteren en hopen dat leerlingen er op in gaan. Is die klassfeer kil en afstandelijk, dan is er hopelijk een vriendengroep buiten de klas/school die toch wat goedmaakt.
    Anderzijds, soms is de cohesie er niet omdat het een hele klas vol succesvolle leerlingen is, zij het dat ze individualistisch ingesteld zijn.

  3. Een correct zelfbeeld

    Dit is voor jongeren een heel moeilijke. Waar ligt de grens tussen gebrek aan talent of gebrek aan inzet ? Waar liggen je echte talenten ? Ben je slecht in wiskunde omdat je een aantal toetsen na elkaar niet goed maakte ? Ben je eerlijk tegenover jezelf ? H

  4. Verantwoordelijkheid nemen – je studieloopbaan in eigen handen nemen

    Het ligt allemaal dicht bij elkaar. Niet alles is jouw verantwoordelijkheid maar ook niet alles is de verantwoordelijkheid van een ander. Sommige leerlingen hebben een gigantisch talent in excuses. Excuses die ze ten diepste zelf geloven. Dat is eigenlijk wel het ergste. Het punt is dat er dan geen enkele groei mogelijk is, omdat de jongere wacht op iets extern (dat niet gebeurt). Ze staan bij wijze van spreken continu ‘on hold’. ‘Als de leraar het beter uitlegt’, ‘als ik meer tijd heb’, ‘als ik betere nota’s zou hebben’, ‘als …..’

  5. Goed inschatten en organiseren van tijd

    Hebben we daar niet allemaal lessen in te leren ? Ook jongeren zien zich geconfronteerd met een soms overvolle agenda. Alleen is het ritme van de school onverbiddelijk. Aan die deadlines valt niet te ontkomen. Toetsen, examens … Het vraagt veel planning.

  6. Prioriteiten stellen

    Hé, zou dit niet meteen een lijstje voor volwassenen kunnen worden ? Het is me al gebeurd dat een leerling iets niet af had of geleerd had omdat het … voetbal was of omdat het de seizoensfinale was van een serie of omdat het zo’n mooi terrasjesweer was dat het toch echt wel dom zou zijn om achter je bureau te zitten. Allemaal waar natuurlijk, en dat heeft alles te maken met het organiseren van tijd… en prioriteit.

  7. Ouders die vertrouwen geven

    Bij het begin van het schooljaar (en zeker bij nieuwe leerlingen) zijn sommige ouders stukken zenuwachtiger dan de leerling zelf. Proefwerken zijn helse periodes. Met een vergrootglas wordt iedere punt en komma bekeken. Wat een druk op die kinderen. Natuuriljk is dit allemaal heel goed bedoeld, maar is het mooiste dat je je kind kan geven niet het vertrouwen dat het het zelf wel kan en dat je er tegelijkertijd altijd bent mocht hij/zij je nodig hebben ?

Zoals geschreven, dit zijn 7 punten uit de losse pols. Ik ben wellicht dingen vergeten.

[perfectpullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Wat ontbreekt nog op mijn lijst van succesvolle leerlingen ? [/perfectpullquote]

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.