Energierepen voor dummies – recept

energierepen

Op zoek naar gezond fastfood

Ik ben een slechte eter en bijgevolg (ja, er is een causaal verband), een gigantische snoeper. Dat doe ik voornamelijk uit ‘gemak’, dat snoepen, want dat is verpakt, dat is houdbaar en dat is fastfood. Dus dacht ik, ik moet een alternatief vinden. In de winkel zag ik wel eens heel verantwoorde energierepen, maar de prijs was niet min. Dus maakte ik mijn eigen repen : vol noten en fruit en nog altijd met suiker, maar toch stukken beter dan wat ik soms binnenspeel.

Er moest veel havermout in zitten !

Ik had in mijn hoofd wel enkele voorwaarden : er mochten geen exotische dingen inzitten, dus geen kokosolie of zo, niet dat ik dat ik daar iets tegen heb, maar mezelf kennende staan hier dan in de keuken allerlei halve potjes mijn kasten te vullen omdat ze maar één keer gebruikt worden. Tweede voorwaarde : zoveel mogelijk havermout. Ik weet dat dat goed binnen gaat en dat vult ook goed. Verder mocht er geen chocolade in en liefst zoveel mogelijk onbewerkte ingrediënten.

En dan … nog eenvoudig ook, want ik ben helemaal geen goede kok.

Het recept

Het recept werd een samenraapsel van wat ik hier en daar op internet vond. Voor het gemak volg ik maar de foto’s.

  1. Droge ingrediënten mengen : 350 gram havermout, 200 gram fruitmuesli en om het een beetje smeuïg te maken deed ik er nog een zakje gedroogde cranberries in.
  2. Vloeibare ingrediënten op een matig vuurtje mengen : 150 gram honing, 95 gram blonde suiker (ik zoek nog een vervanging !), 50 gram pindakaas en 150 graam zonnebloemolie.
  3. Vervolgens de 2 (droge en vloeibare) substanties héél goed mengen. Doel is dat het gaat plakken !
  4. Alles op een bakplaat
  5. De ingrediënten goed aanduwen op de plaat. Ik gebruikte een spatel waarmee ik klopjes gaf. Ik wou dat de energierepen niet gingen brokkelen.
  6. Vervolgens alles in de oven op 150 graden voor zo’n 40 minuten. Ik doe dat nogal op het gevoel en heb de indruk dat onze oven niet echt goed warmt, misschien zou het dus ook gaan op minder graden.
  7. 20 minuten laten afkoelen, keren en nog eens laten afkoelen. Opgelet met het draaien van de ovenplaat ! Bij mij lukte het zonder problemen. Ik gebruikte dan ook bakpapier.
  8. In repen snijden, zo krijg je de échte energierepen !  Tot mijn grote verbazing ging dat makkelijk.
  9. Proeven !

Ondertussen zitten de meeste repen al in de diepvries. Ik ben van plan om toch eens het een en ander te ‘veranderen’, zoals bijvoorbeeld te werken met Nutella voor een chocoladeversie (in plaats van de pindakaas). Hoe dan ook, het experiment was meer dan geslaagd, ik heb een mooie voorraad energierepen en die zijn toch beter dan een Mars of een Bounty !

Ik veronderstel dat heikele punt het bakken is. Bakken ze te lang of op te hoge temperatuur, dan krijg je keiharde repen. Bakken ze te kort of op te lage temperatuur, dan vallen ze wellicht zomaar uit elkaar. Ik had het geluk dat ze net het ‘gemiddeld’ waren, helemaal niet hard, maar ze vielen ook niet uit elkaar.

Alvast veel succes !

 

Dit vind je misschien ook leuk...

4 reacties

  1. Caro schreef:

    In plaats van die ‘blonde suiker’ zou je misschien rijststroop of tarwestroop kunnen gebruiken.

  2. Nike schreef:

    Merci! 😉
    Ga ik binnenkort eens uitproberen, zie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Follow on Feedly