op zoek naar geluk

Een tijdlang geleden heb ik The HappinessProject gelezen en was daar heel enthousiast over. Sedertdien probeer ik, zoals Gretchen Rubin het schrijft ‘bewust aan geluk’ te werken. Dat heeft natuurlijk met ‘daden’ te maken maar ook met reflectie. Het onderstaand boek paste in dat voornemen al vind ik zowel titel als kaft van het boek ‘op niets trekken’, maar dat is wellicht gedaan om het ‘verkoopbaarder’ te maken. Hadden ze als titel ‘het hoe en waarom van je stemming‘ gezet, had het natuurlijk niet zo blits geklonken. 

De schrijfster is een neurochirurge die zich geconfronteerd zag met de diagnose van bi-polariteit, ervaring én kennis tegelijk.

Vooreerst schetst ze 4 basisstemmingen :

  1. angst
  2. actie
  3. kalmte
  4. depressie
Deze stemmingen kunnen we op twee assen (horizontaal en verticaal) plaatsen. 

Onze stemmingen worden volgens haar door 5 zaken beïnvloed
omgeving

  1. relaties
  2. gezondheid
  3. aard
  4. omgeving
  5. kennis

En dan gaat ze iedere keer op nieuw zoeken hoe het een invloed heeft op het andere en hoe je dit kan ‘sturen’. Een ’teveel’ van zelfs een positieve stemming heeft altijd een keerzijde : wie te actief is mist de kalmte om te plannen, om door te denken en consequenties te zijn. Wie te kalm is raakt misschien nooit tot echte actie en blijft veilig waar hij is.

Wat ik positief vond aan het boek is dat het je bewust maakt van je stemmingen en van wat je stemming beïnvloedt. Verder kan je met die kennis ook aan de haal door je stemmingen ook bewust te beïnvloeden. Stemmingen hebben te maken met energie, het is niet te verwarren met emoties.

Voor pubers zou dit – maar dan op hun maat gesneden – een echt houvast kunnen zijn. Pubers zien zichzelf dikwijls van de ene stemming naar de andere geslingerd, en een inzicht in deze stemmingen of hoe ze deze kunnen beïnvloeden zou hen het leven alvast wat lichter maken.

Het boek is geen verzameling met recepten voor een betere stemming. Het gaat over inzicht (ook neurologisch) in stemmingen en als ik het zo mag noemen ‘energie huishouding’. Door het boek goed te lezen word je je bewust van wat jouw stemmingen (of energie) positief en negatief beïnvloeden. Door er opmerkzaam voor te zijn heb je er meer invloed op en blijf je hopelijk gemakkelijker aan de rechterkant van het kwadraat (actie/kalmte) en liefst ook een beetje in het midden ervan.

L. MILLER, Moodmapping, je routeplanner naar geluk, Deventer 2010

en hier de bijhorende website : http://www.moodmapping.com/

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. ilse schreef:

    Ik deel je mening alvast over de kaft en zet het boek op mijn boekenlijstje 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Follow on Feedly