Better than before

Gelezen : F. Soofi – Overcomming procrastination

UItstelgedrag

Een schop onder mijn kont

Nu en dan lees ik zo’n boek dat mij een draai rond mijn oren geeft en me weer in de goede richting zet. Ik lees ze dan ook met dat doel. Meestal wéét ik de grote lijnen van zo’n boek wel (al was ik hier toch aangenaam verrast), maar het moet gewoon nog eens gezegd worden en ik heb het gewoon nodig.

Uitstelgedrag in de vakantie

Nu kan je je afvragen wat je met zo’n boek bent in de vakantie. Ga je dan niet opnieuw aan het werk denken ? Juist niet ! Ik las het boek omdat ik … vakantie uitstel. Wat ‘het werk’ betreft heb ik helemaal geen problemen met uitstelgedrag. Ik heb geen problemen met deadlines en met werk dat af moet.  Mijn hele werken situeert zich bijna geheel in het belangrijk/dringend kwadrant en dat gaat goed. Alleen ben ik daar zo goed in getraind dat ik te weinig kom tot belangrijk/niet dringend.

Eisenhower

Het is natuurlijk al heel wat, dat ik in het eerste kwadrant geen problemen heb, maar de kracht om alles vol te houden zit ‘m natuurlijk in het tweede en juist omdat dat zogezegd ‘niet dringend’ is, wordt het door mij vaak vooruit geschoven, of anders gezegd : komt hier het uitstelgedrag.

Ik zei het je al : ik wéét dat dat belangrijk is. Ik wéét dat ik veel moet sporten, dat ik aandacht moet hebben voor voeding. Maar toch lijkt dat het eerste te zijn dat er ‘af valt’, terwijl ik net zo goed weet dat juist deze activiteiten heel veel energie geven, energie die ik juist nodig heb om alle andere taken goed te vervullen.

In general, a fit person is more likely to start tasks and finish them on time irrespective of the complexity of the task. A fit body leads to a fit mind which is more energetic and agile. If you feel lazy, consider focusing on your physical body as a starting point


In dit kwadrant situeert Gretchen Rubin een

  • gezonde voeding
  • actieve levensstijl
  • voldoende slaap
  • een opgerumide omgeving

Legitimatie van uitstelgedrag

Ik had bijzonder veel aan het hoofdstuk ‘oorzaken van uitstelgedrag’.

uitstelgedrag1

Perfectionisme durft me nogal eens de das om doen. F. Soofi verwijst daarvoor naar de 80/20 regel van Pareto : 20 % van de tijd leidt tot 80 % van het resultaat. Ik pleit onmiddellijk schuldig dat ik mij nogal kan verliezen in details die helemaal juist moeten zijn maar er eigenlijk niet zo toe doen. Details waar ik dus véél tijd in steek, tijd waarvan ik mij toch moet afvragen of dat wel zo wijs is.

Er zijn ook zaken waar ik gewoonweg niet aan begin uit pure angst om te falen. Volgens mij zit dat dicht bij elkaar:  perfectionisme en de angst om te falen. Mij ergens zomaar in gooien is ook niet mijn sterkste kant, ik hou van oerdegelijke voorbereiding, en ook al heeft dat me al veel opgebracht, sommige zaken kan je gewoon niet compleet voorzien of onder controle hebben. Er niet aan beginnen omdat het niet voor te bereiden is of compleet onder controle te krijgen is, kan heel heel jammer zijn.

Wat is echt belangrijk (in de vakantie) ?

Ik heb altijd grote verwachtingen over de vakantie. Op zich zijn ze realistisch en haalbaar, maar ik merk dat ik blijf vastzitten in dat eerste kwadrant. Ik zie overal werk in het huis, allerlei werkjes die nog kunnen worden ingehaald, klussen hier en daar. Ik kan zo overweldigd zijn door het lange lijstje ‘nog te doen’, dat ik eigenlijk vergeet waar het echt om gaat.

 The lack of goals can also be due to lack of exploration and analysis. In the course of life people become so busy that they forget to think about their aspirations and constantly shift it to a later time. That later time never arrives and they gradually lose interest.

Vakantie zou een tijd kunnen zijn om daar bij stil te staan. Om de ‘taken’ te laten, om te investeren in wat belangrijk is. Dit boek was voor mij (opnieuw) een schop onder mijn kont van dat niet uit te stellen. Niet te wachten tot ‘de perfecte omstandigheden (goed weer !) er zijn om er aan te beginnen.

Dat brengt me natuuriljk op prioriteiten. Dat ik daar maar eens goed opnieuw over nadenk. Geen excuses om het niet te doen, maar gewoon nu ! Ik weet alvast wie me daarbij goed helpen kan ! 

Samengevat

Dit is een heel dun boekje dat ik iedereen wil aanraden. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er mensen zijn zonder uitstelgedrag. Sommige mensen zijn zeer goed op hun werk, maar heel wat minder goed in het zorg dragen voor zichzelf of in het nemen van voldoende ontspanning. Uitstelgedrag betekent niet dat je een luie wammes bent, wel dat je soms doorheen alle drukte prioriteiten verkeerd ziet.

F. Soofi, Overcoming Procrastination, (2016), 64 blz. te koop via Kindle $ 3,33.

 

 

Ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *